Prev ArrowNext ArrowRatingTimeShippingMailLogoOnlyInstagramFacebookMessenger

4 ideeën en tips voor het vinden van sponsors voor jullie team

Steun voor Clubs

Zouden jullie wel een nieuw teamtenue kunnen gebruiken? Of zijn de oude voetballen versleten? Misschien is het de wens om deel te nemen aan een toernooi in Duitsland, maar is dit allemaal simpelweg te duur voor de club?

In bovenstaande situatie zullen de meeste clubs vroeger of later terecht komen en dat is het moment om op zoek te gaan naar een sponsor of andere financiële steun. Wij hebben hier al ons beste advies verzameld en vier goede ideeën op een rijtje gezet over hoe jullie financiële steun kunnen krijgen.

1. Zoek sponsorschappen bij grote bedrijven

Het grootste verschil tussen financiële steun krijgen van fondsen of van grote bedrijven, is dat een bedrijf bijna altijd het financiële sponsorschap aanbiedt met de intentie om zelf ook een slag te slaan op het reclamefront door exposure van hun logo.

De bedrijven verwachten te worden blootgesteld aan hun primaire doelgroep, dus het is vooral de blootstelling die u het bedrijf kunt bieden waarop u zich moet richten. De term “exposure” in deze context zegt in feite hoe u ervoor zorgt dat de bedrijfsnaam en het logo worden weergegeven. Als bijvoorbeeld alle spelers hun truien met bedrijfslogo aan hebben in de stad, zal dat ook een goede manier zijn om de sponsor wat exposure te geven.

Er zijn veel grote bedrijven die dagelijks aanvragen voor sponsoring ontvangen. Deze bedrijven hebben daarom een aanvraagproces op de rails gezet, waardoor het duidelijk is wat zij zoeken en wat hun verwachtingen zijn van het sponsorschap. Vaak kan je ook meer leren over hun doelgroep en ook welke teams zij momenteel sponsoren.

Vergroot jouw kans op een sponsorschap van een groot bedrijf door een nauwkeurige en relatief korte aanvraag te schrijven. Zie hier een aantal tips over hoe je indruk maakt met jouw aanvraag:

  • Maak duidelijk wat jullie het bedrijf kunnen bieden. Het is belangrijk om na te denken over alle activiteiten en opties voor exposure die de interesse van het sponsorbedrijf zou kunnen wekken, bijvoorbeeld:

    • Het logo van het bedrijf op het teamtenue, dat gebruikt wordt bij X aantal toernooien per jaar, dat bezocht wordt door X aantal mensen uit de primaire doelgroep van het sponsorbedrijf.

    • Het logo van het bedrijf op een banner wat altijd duidelijk te zien is bij X aantal thuiswedstrijden per jaar.

    • Exposure op de website (die X aantal bezoekers per maand heeft in de primaire doelgroep van het sponsorbedrijf) en/of een facebookpagina met X aantal likes.

    • De mogelijkheid bieden aan de personeelsvereniging van het sponsorbedrijf, om te komen kijken en kennis te maken met jullie sport. Dit is vooral zinvol wanneer jullie een wat minder algemene sport beoefenen.

    • Als jullie team eerder in de media is geweest, bijvoorbeeld in de lokale krant, dan is het zeker ook de moeite waard om dit te benadrukken.

  • Schrijf een korte en nauwkeurige aanvraag, waarin jullie wensen duidelijk worden vermeld. Net als fondsen, ontvangen grote bedrijven vaak erg veel aanvragen. Vergroot daarom de mogelijkheid om een sponsorschap te ontvangen door een korte aanvraag te sturen die op een duidelijke manier gepresenteerd is.

  • Vraag om een realistisch bedrag - en benadruk precies waarvoor het geld nodig is of wat jullie verwachten te kunnen bereiken dankzij dit sponsorschap. Als je kunt aanwijzen dat het sponsorschap een aanzienlijk groot verschil zal maken voor jullie team, dan is dit een voordeel.

Onthou dat Rome niet in één dag is gebouwd. Dat een club vaak tientallen aanvragen uit zal moeten sturen naar fondsen en grote bedrijven, voordat ze eindelijk een keer een sponsor aan de haak slaan. Zie echter de balans tussen kwantiteit en kwaliteit te vinden en zorg dat je tijd steekt in elke aanvraag en hem aanpast op elk bedrijf, om te vermijden dat de aanvragen onpersoonlijk en saai worden.

Hieronder staan nog een aantal voorbeelden van grote Nederlandse bedrijven die het aanvraagproces voor sponsoring in het systeem hebben ingevoerd. Op hun websites kan men dus veel informatie vinden waar ze de teams op selecteren die zij sponsoren. Dit zijn echter slechts voorbeelden, maar geeft een goede indicatie van waar op gelet moet worden. Jullie zullen bij veel grote bedrijven vergelijkbare aanvraagprocessen kunnen vinden online, met name diegenen die hun producten hebben gericht op particuliere consumenten op de Nederlandse markt:

Emirates
https://www.emirates.com/nl/dutch/about-us/sponsorships/

PWC
https://www.pwc.nl/nl/onze-organisatie/sponsoring.html

2. Zoek sponsorschappen bij regionale ondernemingen, waarbij het onzeker is dat ze er open voor staan

Een alternatief voor het aanvragen van sponsoring door grote bedrijven is om contact op te nemen met kleine lokale bedrijven of via uw netwerk op zoek gaan naar een sponsor.

In beide gevallen is het van belang dat jullie, net als bij het benaderen van grote bedrijven, kort en bondig vertellen wat het team te bieden heeft en hoe het lokale bedrijf een groot verschil zou kunnen maken voor het team. De focus moet bij kleinere bedrijven wel altijd op exposure liggen, eerder dan het aanbieden van activiteiten voor de personeelsvereniging.

Wanneer je een aanvraag stuurt naar een bedrijf voor financiële steun voor de club, hoeft de aanvraag niet altijd om geld te gaan, maar is afhankelijk van wat de club precies nodig heeft. Het zou bijvoorbeeld ook kunnen gaan om korting voor de leden in de plaatselijke sportwinkel of lidmaatschappen voor een fitnessclub. De eerder genoemde adviezen zijn hier ook van toepassing; maak de aanvraag zo persoonlijk mogelijk door wederzijdse waarde en synergie aan te wijzen tussen jullie team en het potentiële sponsorbedrijf.

3. Crowdfunding

Een onconventionele manier om steun te krijgen voor je sportsteam is via crowdfunding. Dit wordt steeds populairder en biedt een grote kans om gesteund te worden met vele kleinere bedragen, wanneer jullie een groot netwerk hebben.

Het onderliggende idee van online crowdfunding is, dat jullie een doel creëren waarvoor ondersteuning wordt gevraagd. Hierbij moet het benodigde bedrag altijd vanaf het begin af aan worden aangegeven. Vervolgens krijgen personen en bedrijven uit jullie netwerken -zowel vrienden als familie - de mogelijkheid om financiële middelen bij te dragen aan het beoogde doel.

Je kunt met voordeel een tegenprestatie aanbieden, afhankelijk van hoe groot de ondersteuning is. Dit is geen noodzaak, maar het zal je vaak ten goede komen. Kijk naar andere succesvolle crowdfundings om ideeën op te doen over wat men als tegenprestatie zou kunnen aanbieden.

Het advies dat wij willen meegeven op het gebied van crowdfunding:

Maak een korte of nauwkeurige beschrijving om aan te geven waarvoor jullie ondersteuning zoeken en hoeveel het voor jullie betekent om de ondersteuning te ontvangen. Aangezien de ondersteuning vaak uit het nabije netwerk komt, kan het laatste van groot belang zijn.

Zorg ervoor dat je al je sociale media aan de crowdfunding linkt, zonder dat het als spam oogt. Mails naar familie en vrienden, evenals posts op jullie Facebook-pagina zijn slechts twee opties.

4. Sportmonda-korting op teamtenues

Macron Wezen voetbaltruien
Bekijk prijzen en selectie

Bij Sportmonda ondersteunen we graag kleinere clubs in de strijd om ook voorzien te worden van een mooi teamtenue. Daarom bieden we korting aan teams die nog geen sponsor hebben gevonden door met ons logo op de kleding te spelen als sponsor-logo.

Wanneer jullie ervoor kiezen om gebruik te maken van de Sportmonda-korting, dan geven wij 10% korting. Maar je kunt zelfs nog meer korting krijgen; wanneer je meer dan 20 sets aanschaft, geven wij nogmaals 10% korting, wat dus betekent dat je een korting van in totaal 20% op jouw bestelling kunt krijgen!

icon-name-basicicon-number-barca-10icon-number-inter-10icon-number-atletics-10icon-number-fra-10icon-number-arg-10Club Logo (+2 colors)